Skip to main content

Always A Traveller - Reclaim Your Heart - Have Trust in ALLAH

Satu petang yang indah ketika menukar-nukar chanel di rangkaian Astro terlihat slot
Ustazah Yasmin Mogahed, memang favourite sangat dengan cara penyampaian dia yang, i would say
SubhanAllah, always  inspire me and I'm sure that everyone feels the same.. 

Petik dari beberapa kata-kata Ustazah Yasmin sebagai peringatan diri :-
# Nabi Musa a.s, trust is in Allah, even he could not see pathway out of his situation but  he said,
"By all means my Lord is with me and He will guide me through"

# Nabi Musa a.s, berkata, "NO ! Indeed with me is my Lord, He will guide me through.
- Do we have  that response if we were in that situation as Nabi Musa a.s., normally when we are trap, we didn't see or could not see our way out.

- We need to have that  response, Allah open red sea for Nabi Musa a.s,  Allah make a way out to him that is what happen

- When you know firmly that Allah will never leave your and He will make a way out for you because all this are created by Him and under His control.  Will you still not trust in Allah, will you still have doubt towards Allah.

- The money that you are afraid of loosing, all of it is HIS.  Don't you think He can make it loose.
Allah mampu melakukannya dan Allah juga  yang memberikan jalan penyelesaiannya kepada anda

- Our problem is, we see 'the red sea' but we don't see Allah, we see the army, but we don't see Allah,
  so we loose hope as we don't see Allah.  Eg.  Musa a.s he, only see the help from Allah.

- Sesiapa yang ada kepercayaan kepada Allah, Allah pasti akan memberikan mereka jalan keluar.

- Apabila anda rasa terperangkap, Allah akan buatkan jalan keluar dari sumber  yang tidak dapat anda bayangkan

- Nabi Ibrahim a.s. juga dilahirkan dengan tauhid, di uji dengan di campakkan ke dalam api dan di datangi oleh Malaikat Jibrail yang bertanya "do you need help?" Ibrahim a.s replied, "From You NO'
Tauhidnya sangat tinggi terhadap Allah dan dia yakin Allah akan keluarkan dia dari situasi itu.
Allah memerintah, "Sejukkanlah diri dan selamatkanlah Ibrahim.

Siapa yang mengawal semua benda yang ktia takut hilang, benda-benda yang kita cintai....Semuanya dalam kawalan Allah.  Kita sepatutnya cintakan Allah sahaja.

Kita semua melalui saat kesusahan, InsyaAllah mungkin kita tidak di campakkan ke dalam api seperti Nabi Ibrahim a.s.  Walau bagaimanapun kita ada masalah sosial, emosi, kewangan, psikologi, keluarga, kita ada masalah sebegini dan apabila kita di campak ke dalam rintangan ini, di mana pada satu ketika memang kita akan di campak ke dalamnya, bagaimanakah kita harus bertindak balas. Adakah kita percaya bahawa Allah akan membuatkan  masalah-masalah itu menjadi  lebih baik untuk kita.  Adakah kita  benar-benar percaya  bahawa Allah boleh buatkan api itu menjadi sejuk dan selamat untuk kita.  Jika kita yakin dan percaya pada itu dan kita mohon kepadanya dan beralih kepadanya itulah yang akan dibuat oleh Allh.

Walaupun dalam kesusahan, tapi bila  merasa tenang di dalam diri, hanya yakin pada Allah, walaupun  di luar semua yang anda lihat  adalah api, ia tidak semestinya membakar anda kerana semuanya di dalam kawalan Allah.  Tetapi perlu di tanya hati kita beralih kemana? Di mana kita beralih untuk mendapatkan pertolongan?  Di mana kita beralih untuk keselamatan, di mana kita beralih untuk perlindungan.

Nabi Ismail a.s, mentaati perintah untuk menyembelih anaknya Nabi Ibrahm a.s kerana tidak mahu menjadikan cinta kepada anaknya sebagai saingan cintanya kepada Allah.  Baginda berkata, "Ya Allah, aku lebih mencintai Engkau. Ya Allah I love you more.

Adakah kita berkata begitu apabila kita di uji?
Apabila kita  di suruh untuk berkorban sesuatu yang kita cintai, adakah kita berkata begitu.."Ya Allah aku lebih mencintai Engkau" Adakah ktia sanggup untuk melakukannya.  Kita juga ada masa di dalam hidup kita di mana sesuatu yang amat kita sayangi di ambil dari kita.

Kadang-kadang dalam hidup kita, Allah berikan kita hadiah dan kita terlalu memberi tumpuan kepada hadiah itu seperti perniagaan yang berjaya, anak-anak yang cemerlang, pangkat, kuasa, kekayaan dan kita menjadi sangat taksub dengan hadiah-hadiah tersebut sehinggakan kita lupa dan hilang fokus dan akibat kita menzalimi diri kita dan Allah selamatkan kita dengan mengambil atau menghilangkannya dari kita dan pada saat itu kita kembali kepada Allah semula.  Pada saat itu kita akan merasa nikmat kasih sayang Allah kerana Allah tidak mahu melihat kita terus hanyut.  Allah berikan kita rasa cintanya sesuatu yang lebih berharga daripada semua harta benda yang kita telah hilang.  InsyaAllah.

Pergantungan kita hanya kepada Allah sahaja.


Comments

Popular posts from this blog

IMPIAN @ MATLAMAT AKU 10 TAHUN AKAN DATANG

Setiap dari kita pasti mempunyai impian dan matlamat di dalam hidup.  Selalunya segala impian dan matlamat itu kita simpan di dalam hati dan tidak kita war-warkan atau kita zahirkan kepada umum kerana kita menganggapnya sebagai 'harta' peribadi. Aku juga menyimpan beberapa Impian dan Matlamat untuk diriku dan juga  untuk ahli keluargaku yang sangat aku sayangi.  Sebagai seorang wanita Islam, Aku ingin sentiasa menjadi seorang  hamba Allah yang sentiasa taat pada perintahNya dan aku juga berharap agar aku sentiasa diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t ke jalan yang benar dan diredhaiNya.  Aku ingin menjadi hamba yang mendapat keredhaan  Allah pada setiap masa.  Aku juga ingin menjadi hamba yang mengamalkan sunnah Rasulullah dalam kehidupan aku seharian. Aku cinta Allah dan Aku sayang Rasulullah.  Amin Of course, sebagai isteri, tentulah aku ingin sentiasa menjadi isteri yang solehah, taat  dan setia pada  suami, kerana dialah jodoh dari Allah untukku.  Aku juga ingin men

ZIKIR ASMAULHUSNA UTK MENGATASI MASALAH *** MENGATASI MASALAH HUTANG

ZIKIR : YA ALLAH YA FATAH YA BASITH YA WASI' YA RAZAQ YA GHONIY YA MUGHNI YA AWWAL BICARA HATI :- YA ALLAH, YA FATAH,  BUKAKAN JALAN KELUAR DARIPADA MASALAH KEWANGANKU. SESUNGGUHNYA ENGKAULAH YA QOBIDH YANG MENYEMPITKANKU KERANA  KASIHMU KEPADAKU. YA ALLAH, YA BASITH, YA WASI' LAPANGKANLAH DAN LUASKAN HIDUPKU. YA ALLAH, YA RAZAQ, YA GHONIY, YA MUGHNI KURNIAKANKU SEDIKIT REZEKI DAN KEKAYAANMU AGAR DAPAT KU MEMPERBAIKI MASALAH KEWANGAN YANG KRITIKAL INI, SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MEMBERI KEKAYAAN. YA ALLAH, YA AWWAL MOHON DIPERCEPATKAN SESUNGGUHNYA DAKU SUDAH TIDAK MAMPU MENANGGUNG UJIAN INI, SESUNGGUHNYA ENGKAU YANG MAHA MEMPERCEPATKAN LAGI MAHA MENUNAIKAN HAJAT, YA MUJIB Panduan : Zikir AsmaulHusna disarankan untuk dibaca sebanyak 40X selepas setiap kali Solat.  Sekiranya tidak sempat, bolehlah di baca ketika waktu lapang.  Bagi masalah yang kronik, eloklah dibaca selepas solat hajat/solat dhula/solat tahajud dengan di baca d

Zikir AsmaulHusna - Ketika Anak Sedang Menghadapi Peperiksaan

Zikir : Ya Zohir Ya Haadi Ya Nuur Ya Baari Bicara Hati Ya Allah, Ya Zohir, nampakkan kepada anak-anakku jawapan bagi soalan-soalan peperiksaannya. Ya Allah, Ya Haadi, berikanlah petunjuk jawapan bagi soalannya. Ya Allah, Ya Nuur, pancarkan cahayaMu di dalam fikirannya agar dia mendapat jawapan bagi segala persoalan. Ya Allah, Ya Baari, yang maha mengatur, aturkan jari-jemarinya untuk menulis ilmuMu dalam peperiksaan ini. Amin. Ya Raab Panduan : Zikir AsmaulHusna disarankan untuk dibaca sebanyak 40X selepas setiap kali Solat.  Sekiranya tidak sempat, bolehlah di baca ketika waktu lapang.  Bagi masalah yang kronik, eloklah dibaca selepas solat hajat/solat dhula/solat tahajud dengan di baca dalam sujud akhir sebanyak 40X dan berdoa di dalam hati mengikut tujuan dan masalah yang sedang dihadapi.  Untuk menjaga adab dengan Allah swt, sebaiknya di mulai dengan Allahumma Allahu Rabbi