Skip to main content

JEMPUT REZEKI vs CARI REZEKI.

Sahabat,
Orang skeliling atnya kau buat apa sampai boleh jadi camni sekarang. Mereka tahu saya bisnes tapi dalam waktu yang singkat saya dapat macam-macam.... ya. Rezeki dari Allah. Tapi apa yang kau buat? Mereka tanya.
Saya kata, saya tak keluar CARI REZEKI sangat pun. Sy suri rumah sepenuh masa je. Hari2 dgn ank. Kdg2 je keluar buat kerja sikit2. Rutin harian sy pergi rumah mak lepak2...ofis MAMADIL? jrg2 sy masuk ofis. Team Mamadil ada di sana.
Sy bgtau mereka, sy tak CARI REZEKI sgt. Tp sy amalkan formula JEMPUT REZEKI. Rezeki sendiri dtg pd kita. Macamana?
Antaranya: 1- Tanam dlm hati Allah lah segalanya. Apa aku buat, akn buat aku serahkan pd Allah dahulu sebelum aku usaha utk dptkannya. Bukan bila tak boleh, baru cari Allah.
2- Sentiasa tanam yg positif dlm kehidupan seharian. Jgn lyn yg negatif. Kita akn rasa down.
3- Dlm kereta, setiap pagi ptg, bukak zikir & ikut sekali. Tambah lg dgn zikir2 yg memohon doa pd Allah. Kurniakan ilmu yg bermanfaat. Rezeki yg luas, amal ibadat yg diterima.
4- Jgn berada dlm kumpulan mulut yg suka mengumpat. Tnya dia kau nak ngumpat? Aku cau dulu aku x nk dgr. Tak sanggup nak mkn bangkai busuk Akhirat nnti.
5- Hati,fikiran jgn mengata org lain mcm2. Kdg2 apa yg kita kata tu ada dlm diri kita sendiri sbb tu kita rasa org lain pun mcmtu.
6- Nak buat apapun baca Bismillah. Zikir. Senang cakap mulut tu selalu sebut nama Allah.
7- Sedap2 sembang jgn lupa amalkan sebut IN SHA ALLAH. Sbb kalau Allah tak izin, tak kan jadi.
8- 100% pegang & yakin dgn kuasa Allah. Manusia ni perantara saja. Ramai org terbalik. Cari kabel sana sini. Yakin dgn manusia dulu. Tak menjadi baru sebut nama Allah. Ya Allah...apa lg aku nak buat ni semua tak jd. Baru sebut nama Allah.....
9- Tak kira masa susah, masa senang buat solat2 sunat. Allah dh tunjuk jalan... solat Dhuha utk rezeki yg mudah.. solat Istikharah utk dptkan petunjuk.. solat itu mcmtu solat ini mcmni... tp knp kita sombong tak nak buat?
10- Dah lah susah...... bangun tahajud nak mintak doa dgn Yang Maha Kaya pun malas... teruslah hidup dlm kesombongan sendiri.
11- Mengaji tak sempat...?
12- Belanja je org makan. Tak perlu rasa syg.
13- Sedekah paling2..........mustajab. sgt2 menjemput rezeki. Tp syg nak sedekah.. pastu nak rezeki melimpah ruah. Kalau yg sedikit pun kedekut, yg byk pun kedekut juga......patutla x dpt. Allah beri pd yg layak.
14- Cari ilmu. Hormat guru/sifu/mentor. Jgn bila dh berjaya sikit buat prangai bodoh...sombong.
15- Bagi duit blanja kat mak ayah bulan2. Xde byk bg sikit. Xpelah diaorg nak kata apapun. Bg je........biasanya mereka simpan.
16- Adik beradik susah ada tolong tak? Kalau adik beradik sendiri tak tolong, camana nak tolong org lain dgn rezeki yg Allah wakilkan pd kita...
17- Jiran tetangga hormat tak? Ke bergaduh tiap2 bulan?
18- Ada duit simpanan.......mmg kita syg gila. Tp hantar mak ayah pergi Mekah dgn duit tu. Tgklah keajaibannya nnti...sb sy achieve million selepas htr mak & ayah pergi Mekah. Doa mereka tu keramat! Ada yg bergaduh dgn ibu bapa? Anda sekat rezeki anda sendiri.
19- Ada ilmu? Jgn kedekut share dgn org lain! Dia org dpt manfaat, kita berkali kali ganda lg dapat....
20- Hormat suami walau siapapun kita. Suami/isteri jgn buat dosa tersembunyi blkg pasangan. Allah nampak. Dia nak lingkupkan kita sekelip mata sahaja.
21- Keluarga mertua, ibu bapa mertua susah tak tolong? Siap bergaduh lg? Kat situ dh boleh nampak perangai kita mcmana....
22- SOLAT AWAL WAKTU. Ajak ank2 sekali. Suruh anak solat awal waktu. Jika diaorg tak nak, ambil rotan gertak kaw2... tak nak jugak, rotan kat betis berbekas pun tak pe... lama2 diaorg sendiri akn buat SOLAT AWAL WAKTU.(nak pujuk2 sy x pandai)
23- Sentiasa berubah ke arah yg lebih baik tak kira sikap ke.. pakaian ke... asalkan ke arah yg lebih baik.
Habistu masa mana sy CARI REZEKI?
Bila Allah bg petunjuk. Dia bg perasaan yg kuat dlm hati apa yg patut sy buat. Baru sy keluar rumah buat kerja sikit2.... imbuhannya subhanallah.
Semoga bermanfaat.
(Jgn hentam sy... sy share pengalaman sy shj) - copy paste dari sahabat maya

Comments

Popular posts from this blog

IMPIAN @ MATLAMAT AKU 10 TAHUN AKAN DATANG

Setiap dari kita pasti mempunyai impian dan matlamat di dalam hidup.  Selalunya segala impian dan matlamat itu kita simpan di dalam hati dan tidak kita war-warkan atau kita zahirkan kepada umum kerana kita menganggapnya sebagai 'harta' peribadi. Aku juga menyimpan beberapa Impian dan Matlamat untuk diriku dan juga  untuk ahli keluargaku yang sangat aku sayangi.  Sebagai seorang wanita Islam, Aku ingin sentiasa menjadi seorang  hamba Allah yang sentiasa taat pada perintahNya dan aku juga berharap agar aku sentiasa diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t ke jalan yang benar dan diredhaiNya.  Aku ingin menjadi hamba yang mendapat keredhaan  Allah pada setiap masa.  Aku juga ingin menjadi hamba yang mengamalkan sunnah Rasulullah dalam kehidupan aku seharian. Aku cinta Allah dan Aku sayang Rasulullah.  Amin Of course, sebagai isteri, tentulah aku ingin sentiasa menjadi isteri yang solehah, taat  dan setia pada  suami, kerana dialah jodoh dari Allah untukku.  Aku juga ingin men

ZIKIR ASMAULHUSNA UTK MENGATASI MASALAH *** MENGATASI MASALAH HUTANG

ZIKIR : YA ALLAH YA FATAH YA BASITH YA WASI' YA RAZAQ YA GHONIY YA MUGHNI YA AWWAL BICARA HATI :- YA ALLAH, YA FATAH,  BUKAKAN JALAN KELUAR DARIPADA MASALAH KEWANGANKU. SESUNGGUHNYA ENGKAULAH YA QOBIDH YANG MENYEMPITKANKU KERANA  KASIHMU KEPADAKU. YA ALLAH, YA BASITH, YA WASI' LAPANGKANLAH DAN LUASKAN HIDUPKU. YA ALLAH, YA RAZAQ, YA GHONIY, YA MUGHNI KURNIAKANKU SEDIKIT REZEKI DAN KEKAYAANMU AGAR DAPAT KU MEMPERBAIKI MASALAH KEWANGAN YANG KRITIKAL INI, SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MEMBERI KEKAYAAN. YA ALLAH, YA AWWAL MOHON DIPERCEPATKAN SESUNGGUHNYA DAKU SUDAH TIDAK MAMPU MENANGGUNG UJIAN INI, SESUNGGUHNYA ENGKAU YANG MAHA MEMPERCEPATKAN LAGI MAHA MENUNAIKAN HAJAT, YA MUJIB Panduan : Zikir AsmaulHusna disarankan untuk dibaca sebanyak 40X selepas setiap kali Solat.  Sekiranya tidak sempat, bolehlah di baca ketika waktu lapang.  Bagi masalah yang kronik, eloklah dibaca selepas solat hajat/solat dhula/solat tahajud dengan di baca d

Zikir AsmaulHusna - Ketika Anak Sedang Menghadapi Peperiksaan

Zikir : Ya Zohir Ya Haadi Ya Nuur Ya Baari Bicara Hati Ya Allah, Ya Zohir, nampakkan kepada anak-anakku jawapan bagi soalan-soalan peperiksaannya. Ya Allah, Ya Haadi, berikanlah petunjuk jawapan bagi soalannya. Ya Allah, Ya Nuur, pancarkan cahayaMu di dalam fikirannya agar dia mendapat jawapan bagi segala persoalan. Ya Allah, Ya Baari, yang maha mengatur, aturkan jari-jemarinya untuk menulis ilmuMu dalam peperiksaan ini. Amin. Ya Raab Panduan : Zikir AsmaulHusna disarankan untuk dibaca sebanyak 40X selepas setiap kali Solat.  Sekiranya tidak sempat, bolehlah di baca ketika waktu lapang.  Bagi masalah yang kronik, eloklah dibaca selepas solat hajat/solat dhula/solat tahajud dengan di baca dalam sujud akhir sebanyak 40X dan berdoa di dalam hati mengikut tujuan dan masalah yang sedang dihadapi.  Untuk menjaga adab dengan Allah swt, sebaiknya di mulai dengan Allahumma Allahu Rabbi